املاک تو مسکن معماری

ساکنین ، سایت املاک لوکس تهران ، مشاوره املاک لاکچری ، خرید و فروش آپارتمان های لوکس ، خانه های ویلایی ساختمان های برند ، باغ و زمین مستغلات د

تاثیر نرخ زمین بر قیمت مسکن

به گزارش وبلاگ ساکنین بسیار شنیده ایم که فلان ملک گران بوده چون زمین آن ارزشمند است. زمین ارزشمند چیست؟ چه تاثیری بر قیمت مسکن دارد؟ آیا می توان خانه ای ارزان قیمت پیدا کرد که زمین آن کم ارزش باشد؟ چرا زمین بر قیمت مسکن اثر گذار است؟ آیا زمین یک ملک تا این حد مهم است که تعیین کننده قیمت آن باشد؟

پرسش هایی از این دست بسیار است و تمامی این ها سوالاتی است که هنگام خرید خانه با آنها مواجه می شویم. پس بهتر است قبل از خرید ملک اطلاعاتمان را تکمیل کنیم تا بهترین انتخاب را انجام دهیم. در این گزارش شما را با ارزش زمین و تاثیر آن بر قیمت مسکن آشنا می کنیم و از گران ترین و ارزان ترین زمین های تهران برایتان می گوییم.

ارتباط قیمت مسکن با قیمت زمین چیست؟

در مورد ارتباط قیمت مسکن با قیمت زمین دلایل متعددی وجود دارد. یکی از آن دلایل این است که باید بدانیم قیمت مسکن متاثر از هزینه هایی است که برای ساخت آن شده و این هزینه شامل خرید زمین، هزینه بازاریابی، هزینه توسعه و سود توسعه است. مطابق با این امر می توان گفت قیمت زمین بخشی از هزینه های یک مسکن بوده و بر همین اساس بر قیمت آن نیز اثر می گذارد.

در نگاهی دیگر هرگاه قیمت زمین به دلایل متعددی مانند کمبود عرضه زمین، افزایش یابد، به طبع آن قیمت مسکن نیز افزایش یافته و بالا می رود.

از طرف دیگر این نکته لازم به ذکر است که هر چقدر تقاضای مسکن بیش از عرضه بازار افزایش پیدا کند، منجر به افزایش قیمت مسکن و به طبع آن نیز قیمت زمین که بخشی از قیمت مسکن است افزایش میابد.

در واقع می توان گفت ارتباطی دو سوی میان قیمت زمین و مسکن وجود دارد. از این منظر که بالا رفتن قیمت مسکن منجر به افزایش قیمت زمین می شود و همچنین افزایش قیمت زمین باعث بالا رفتن قیمت مسکن می شود.

دلایل نوسان قیمت مسکن

در بین سالهای 1370 تا 1385 پژوهشی در بین استان های کشور انجام شد که طی آن چندین علت جهت نوسانات قیمت مسکن در بازار عنوان کردند.

نتایج این مطالعات عنوان کرد، شاخص قیمت بورس، قیمت زمین، قیمت نفت، هزینه ساخت مسکن، مخارج عمومی خانوار، سود وام های بانکی و... از دلایل اصلی نوسان قیمت مسکن به حساب می آید.

نکته مهم دیگری که باید به آن تاکید کنیم این است که تاثیری که متغیرهای اقتصادی بر قیمت مسکن در شهرهای گوناگون می گذارد، کاملا متفاوت است. مثلا اگر فردی در پی خرید آپارتمان در تهران باشد، باید بداند که درآمد خانوار و حجم نقدینگی تاثیر بسیاری بر قیمت مسکن دارد. اما در سایر شهرها قیمت زمین تاثیرگذارترین عامل در قیمت مسکن است.

مبنای ارزشگذاری زمین در چیست؟

همواره قیمت زمین برمبنای کاربری آن، موقعیت و همچنین داشتن مجوز ساخت، ارزشگذاری می شود. مثلا زمینی که مسکونی یا تجاری باشد از نظر قیمت و ارزش از زمین های تعاونی و کشاورزی بالاتر است. از طرف دیکر زمین هایی که مجوز ساخت دارند، در برابر سایر زمین ها دارای قیمت بالاتری بوده و ارزش ببیشتری دارند.

موقعيت مكاني ديگر اولويتي است كه براي خريد زمين مورد توجه قرار مي گيرد. از همين جهت زمين هايي كه موقعيت مكاني مناسبي داشته باشند، متقاضي بيشتر در نتيجه قيمت بالاتري را نيز دارا هستند. زمين هاي شمال تهران داراي قيمتي بالا است بر همين اساس قيمت خانه هاي شمال تهران بيش از ساير نقاط تهران دارند.

موارد متعددی وجود دارد که تعیین کننده ارزش یک زمین است. مانند قرار گرفتن در محل مناسب در یک منطقه، متراژ و... همگی مواردی هستند که منجر به بالا رفتن یا کاهش قیمت یک زمین می شوند. مثلا اگر زمین تجاری در بخشی از شهر قرار داشته باشد که محل گذر و رفت و آمد شهروندان بوده و دید زیادی داشته باشد نسبت به زمینی که در بخش خلوت و یا نقطه کور قرار داشته باشد، ارزش و قیمت بالاتری دارد.

همین ویژگی می تواند در مورد زمین های مسکونی نتیجه عکس دهد. یعنی زمینی که در محیطی پر سر و صدا قرار داشته، با توجه به این که شرایط مناسبی برای زندگی ندارد، قیمت کمتری نسبت به زمین مسکونی دارد که در محل ساکت و آرام واقع شده باشد.

قیمت زمین در تهران چقدر است؟

تهران نیز مانند سایر شهرهای کشور دارای زمین هایی با قیمت های متفاوت است که بر اساس ویژگی هایی که دارند ارزش گذاری می شوند. یکی از گران ترین زمینهای تهران ، زمین های محله زعفرانیه است. زمین های زعفرانیه با کاربری مسکونی و دارای جواز ساخت، نزدیک 30 میلیون تومان به فروش می رسد.

ارزانترین زمین نیز در این محله با جواز ساخت و کاربری مسکونی، به متری بیش از 18 میلیون تومان قیمت گذاری می شود.

از دیگر زمین های گران قیمت تهران، به طور مثال زمینی در اتوبان اشرفی اصفهانی است که متری بیش از 30 میلیون تومان به فروس می رسد. البته لازم به ذکر است که این زمین کاربری تجاری داشته و یکی از گران ترین زمین های شهر تهران نام گرفته است.

از طرف دیگر در مقابل زمین های گران قیمت نام برده، زمین های ارزان اتوبان آزادگان را شاهد هستیم که با قیمت متری کمتر از یک میلیون تومان به فروش می رسد. این زمین ها کاربری تعاونی دارند. آشکار است که اگر این زمین ها تغییر کاربری بدهند، قیمت آنها چندین برابر خواهند شد.

چگونه بهتر انتخاب کنیم؟

اگر در جست و جوی خرید آپارتمان در تهران و یا سایر شهرهای ایران هستید، به شما پیشنهاد می دهیم سری به سایت ساکنین بزنید . این سایت به شما این امکان را می دهد تا اطلاعات لازم برای خرید خانه را کسب کنید.

سایت ساکنین که در واقع سایت نیازمندی املاک است، علاوه بر قیمت اطلاعات کاملی در خصوص املاک در اختیارتان قرار داده و شما را جهت رسیدن به بهترین انتخاب یاری می کند.


[ بازدید : 359 ] [ امتیاز : 3 ] [ نظر شما :
]

[ شنبه 8 مهر 1396 ] [ 15:02 ] [ امید ]

[ ]

نام :
ایمیل :
آدرس وب سایت :
متن :
:) :( ;) :D ;)) :X :? :P :* =(( :O @};- :B /:) =D> :S
کد امنیتی : ریست تصویر
ساخت وبلاگ تالار اسپیس فریم اجاره اسپیس خرید آنتی ویروس نمای چوبی ترموود فنلاندی روف گاردن باغ تالار عروسی فلاورباکس گلچین کلاه کاسکت تجهیزات نمازخانه مجله مثبت زندگی سبد پلاستیکی خرید وسایل شهربازی تولید کننده دیگ بخار تجهیزات آشپزخانه صنعتی پارچه برزنت مجله زندگی بهتر تعمیر ماشین شارژی نوار خطر خرید نایلون حبابدار نایلون حبابدار خرید استند فلزی خرید نظم دهنده لباس خرید بک لینک خرید آنتی ویروس
بستن تبلیغات [X]